Wednesday, December 1, 2010

Oh Ibu...part 1

6 Jun 2008...


tarikh keramat yg telah merubah segalanya...


di kala aku tgh crik mood wat esaimen last minit..esaimen subjek ape ye...statistik kot....smbil lyn lagu2 korea yg bru d donlod....tiba2 fon samsung flip ksygn ku berbunyi....bkn x biasa pun berbunyi d waktu mlm...tp yg buat aku kaget adalah...ringtone tuh..tuh ringtone khas tuk no tel umah...ayah...mak n adek badek...x kn ko 1 pg..dorg x tdo lg....pelik memg pelik...tp dikuatkan hati agkt call tuh...


"assalamualaikum..."aku mulakan bicara....


senyap...sunyi...tiada bicara dr pihak sana...mkin bderau drahku...dubdab2 rase....tp x nk pk bkn2...dan tiba2...tdgr sedu sedan dr adikku...


"kak............." dia mulakn kata..
"cik..nape??" balasku...
"mak kak......mak x de dah..."


ntah tyme tuh aku sprti x pcaya....aku just tnye bila...adikku ckp baru je....dgn tenangnya...aku ltak fon...k jah yg pelik dgn pe yg brlaku...mndatangiku...aku peluk dia erat2...n air mataku...sprti air paip..x bhenti mngalir...


"argh!! btul ke nih??mmpi kot.."getus aku dlm hati....


namun..air mata tetap mngalir laju...pelukan k jah sdikit sbyk mnenangkan aku...n aku bgegas ke toilet...amik wudhu...aku solat...n baca yasin...n tika itu..aku sgt tenang...sgt2 bserah.....x ikhtiar pun cara nk pulang ke kampung......kul 1 pg..bas trip last..kul 12...flight?? hoho jauh kot nk g KLIA bgai...tiket pun x tau ade ke x...kreta??sape??/huhu....mlas ku pikir....baik truskan bcaan yasin...tenangkan dri..


n ida...kdtgn ko sprti diutuskan Allah utk mnolongku yg tgh sgt2 buntu....ko dtg memelukku smbil mnyusulkn supaya blik ngan kreta abg qadir...walaupun segan nk susahkn qadir yg aku x bape kenal tuh..namun..keadaan memaksa....n akhirnye kami bgerak pulang kul 230 pg...huk3..li kbetulan ade program..
tpaksa dia tglkan tugas sbg ktua biro special task/ tugas2 khas kt asisten dia immediately...


spnjg pjlanan...mood brubah2...skali aku mmpu senyum..kdg nanges..pe yg aku tahu...saat aku mnjejakkan kaki ke kmpung...aku xkn mnanges.....aku perlu kuat tuk adik2ku,,n yg pling pnting...ayahku...aku tau..dia yg pling tertampar dgn sume nih...sesekali dr blkg...aku mmpu lihat..li mnahan air mata ksedihan..aku knal adikku...sekali sekala aku usap bahu dia...kdg2 aku hulurkn tisu...to ida, k jah n qadir...aku sgt2 mghargai khadiran korg d waktu itu...hanya Allah mmpu mmblas pertolongan kalian....


sesampainya aku d pkargn umahku...ramai nye org...huk3..tiba2 rase cm keadaan yg selalu aku bygkn bila aku nk wat recall sejuk tuk program sekolah (slot nanges2 tuh...kne wat crita sendu..dgn intonasi yg sgt sendu..hehe)...x sgka..bnde tuh btul2 tjadik sprti bygn aku...huk3..tp kali nih...kenyataan kot..


ramai giler mata memndg...huk3...aku hanya mncarik satu...ayah...mane ayah...bila ku jupe ayah..ku kucup tgn ayah...ku carik adik2...ku cube berlagak sprti biasa...dlm hati...masih cuba mnerima knyataan...setiap tetamu yg memenuhi segenap ruangan umah aku salam..mlmbtkn masa tuk mnerima knyataan...aku pasti tiada siapa pun aku trlpas ku sapa n salam...sesampai d bilik mak...ku lihat...sekujur tubuh atas katill..d tutupi kain putih bersih...huhu....


"carey..kuat...ko harus kuat...demi family..."...detik hatiku...


tiada setitis air mata lg jatuh...aku kuat...pasti...aku ddatangi seorg waris tdekat ibuku...dia tau aku xkuat tuk bukak kain yg mnutupi arwah...dia bukakkan utkku...smbil memelukku n menangis...huhu pntgku adalah mlihat org nanges...so tertumpah lah siket air mataku...namun..ku redha...ktenangan jelas trpncar di wajah arwah...syuman yg terukir mnandakan itu pasti yg terbaik buatnye...aku redha Ya Allah... 


waktu memndikan arwah..aku memangku bhagian kpla arwah...sgt sndu situasi itu..namun...aku xkn mnangisinya...itu yg terbaik buatmu mak...aku redha...sesekali aku mgmbil ksemptan itu tuk mngusap wajah n rambut ibuku wat kali yg terakhir sblum dia pergi buat selamanya...lenyap dr pndgnku...huhu...terasa inginku cium2 wajah bersih ibuku...memeluk sekuat hati...namun...aku x mmpu...aku harus redha...


saat pling sndu bila adikku yg ke5..ayie...perlu dpujuk n dtenangkan berkali2 sblum mengucup arwah buat kali terakhir.....hoho...sgala kekuatan aku kmpul..aku x mau mnangis dpn adik2ku...aku harus kuat...alhamdulillah..Allah permudahkan..walopun smpi 5 kali cubaan cubaan tuk dia mngucup arwah..


mak..smoga mak tenang d sana...


ptg tuh...adik yg pling bongsu...ke 5 dan ke 6 asyik mnidurkn dri..hnya bgn tuk solat..aku tahu...btapa berat dugaan ini bg kanak2 seusia mreka...ku cuba tenangkan mreka..ku tahu mreka sgt2 mrasai khilangan...sbb mreka sntiasa bsama arwah...


saje mncrik ktengn di bilik arwah...ku lihat gambar yg bru dtampal d dinding...gambar aku berdua dgn arwah...adikku bgtau...arwah yg beria suh printkan n gantung...hmm...arwah terlalu rindukan aku sblm dia pergi....hmm....aku hilang seribu kata...rasa sperti nk rebah...memg aku akui...sudah lama aku x pulang ke kampung...



sekiranya mak tahu....kakak pun terlalu rindukan mak....dulu..kini n selamanya.................


Al fatihah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...