Monday, December 13, 2010

:: tragedi :: si kecil :: di pasar malam ::



just nak share ngan sahabat2 yang sudah ada anak kecil..bakal ada...ataupun adik2 kecik..

 tanggal 11hb Mac yg lalu...tepat jam 6.00 petang saya dan rakan2 memergikan diri ke pasar malam bdekatan rumah kami..
setelah buat pusingan yang ke2 di pasar tu, masing2 mula mmbeli mkanan pilihan qalbu masing2..

tiba2...aku bjln bersorangan..rupanya 2 kawan ku itu brhenti mmbeli cocok2..
aku mnunggu mreka di dpan sbuah gerai mainan...

tanpa kusedari..ada anak kecil lelaki (lingkungan 3 tahun lbey) mngekoriku sedari tadi..biasalah jln menonong..x tgk kiri kanan pun..
anak kecil tuh turut berhenti di gerai mainan menuruti ku..
sambil d tgnnnya..ada 1 plastik ayam goreng..
leka sungguh dia mlihat gajah bergerak dgn kuasa bateri itu...
sekali sekala dia bckp2 seolah2 sungguh teruja dgn mainan tersebut...

acap kali jugak dia bercakap dgnku...
aku hanya melayan..krana memg aku sgt sygkan kanak2..
tiba2 dia mndongak kpalanya..
tiba2 dia sebak..matanya bertakung air mata..merah...

dia trus pergi..
terpinga2 aku..dlm hati..aku ada wat salah ke??

dia trus terkedek2 sperti mncari sesuatu..
lalu dia rebah ...
dia mnjerit..mak3!!

rupa2nya anak kecil tuh mncari mak dia..
seluruh warga pasar mnjadi kecoh..
c anak kecil ni x mahu didokong..
dia mnangis sekuat hati..

seorang pakcik berusaha memujuknya smbil riuh brtnya..

"ada sape2 hilang anak??" 
anak kecil tuh mnangis smbil mronta2 dilepaskan..
x biasa dgn org yg x dikenali kot...

pakcik gerai mainan tuh brtnya knapa sungguh gamat pasar malam nih..
then..istri dia mnjwb..bdk tuh hilang emak..igtkan dia nih (aku lah yg dmaksudkan tu) mak budak tuh..rupanya bdak tuh salah org..

masa tu..sume ibu bapa begitu mnggenggam erat tgn anak masing2 takut pkra yg sama terjadi pd mreka...(bgitulah org melayu..sudah terhantuk baru nak tergadah)

tp aku rasa sgt x smpi hati..
si kecil menangis smkn kuat..
x smpi hati mninggalkan dia begitu..rasa cam anak sdrik plak..
huk3..sdey..
rasa mcm salah aku...

nak mlgkah pulang pun..rasa berat..tp memndgkan da dkt waktu berbuka puasa..
aku mmbtalkan hajat tuk mnunggu kesudahan kisah si kecil nih..
byk kali ku mnoleh ke blkg tuk mlihat bdak tuh..trasa sgt sdey mlihat anak kecil tuh..




thus..
kpada semua..
jaga lah anak2 baik...elakkan bawa ke tempat public..
sekiranya boley d kawal..silakan..
byk sgt kes pnculikan n jual anak skrg..

"Sediakan payung sblm hujan"
~perkongsian utk peringatan bersama.~




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...